Analýza zdrojového kódu webu

Květy

Pro co možná nejúčinnější optimalizaci webu pro vyhledávače je třeba začít od úplných základů vaší stránky. Tedy od zdrojového kódu. Analýza zdrojového kódu by měla odhalit většinu důležitých nedostatků a být návodem k jejich nápravě.

Validita zdrojového kódu

Tak jako čte čtenář knihu, tak stejně čte indexovací robot zdrojový kód webové stránky. Chyby ve zdrojovém kódu pak mohou způsobit, že vyhledávač nějakou část webu vůbec nepřečte, anebo ji přečte špatně. Dopadne tak stejně jako čtenář knihy, který narazil na chybně napsanou nebo formulovanou pasáž. Analýza zdrojového kódu takové chyby bezpečně odhalí. Je pak už jen na vás nebo na programátorovi tyto chyby odstranit.

Sémantika webu

Pokud mluvíme o sémantice v souvislosti s tvorbou webových stránek, máme nejčastěji na mysli tu, která se týká HTML tagů. Ty jsou zajímavé hned ze dvou důvodů. Zaprvé, líbí se vyhledávačům. A zadruhé, líbí se také uživatelům. Mezi HTML tagy řadíme nadpisy (H1, H2, H3, …) a dále tagy, které pracují přímo s textem (nejčastěji tagy <strong> a <em>).

Nadpisy

Používání nadpisů je pro přehledné a dobře optimalizované stránky nesmírně důležité. Pomáhají totiž logicky strukturovat text stránky. Čtenář textu i vyhledávač tak snadno a rychle pozná, o čem ten či onen odstavec je a to usnadňuje jejich práci.

Tagy <strong> a <em>

Používáte-li HTML tagy <b> a <i>, pak se ochuzujete o skvělou možnost ukázat vyhledávači, co je na vašich stránkách důležité. Třeba zrovna vámi vybrané klíčové slovo. Nahradíte-li však tag <b> tagem <strong>, bude grafický výsledek stejný, text bude tučný, ovšem vyhledávač bude přikládat textu uzavřenému v tomto HTML tagu daleko větší význam. Obdobné je to u HTML tagů pro kurzívu. Nahrazení tagu <i> tagem <em> dosáhnete stejného efektu jako v předchozím případě.

Použití meta tagů

Vedle klasických HTML tagů je vhodné využívat tzv. meta tagy. Chybí-li tyto tagy na vaší stránce, analýza zdrojového kódu to odhalí. Nejdůležitějším z nich je meta tag title, což je vlastně titulek stránky. Druhým důležitým meta tagem je meta description. To je naopak popisek stránky. Ač význam těchto meta tagů klesá, rozhodně nic nezkazíte jejich vyplněním. Jinak je tomu u meta keyword. Jeho význam je dnes spíše historický. Podle všeho ho všechny důležité vyhledávače úplně ignorují a jeho vyplnění je tak prachobyčejnou ztrátou vašeho drahocenného času.