Spokojenost klienta je nejlepší reference

Květy

Webové stránky tvořím s mými spolupracovníky už celou řadu let. Za tu dobu jsme jednali s celou řadou zákazníků. Postupně jsem tak zjistil že lze zákazníky rozdělit do tří základních skupin.

Klient který ví přesně co chce a nedůvěřuje nám

Tento typ lidí přichází s jasnou představou čeho chce dosáhnout a často už také ví i jak. Většinou má i poměrně jasnou představu o podobě webu. Zde pak záleží jen na tom, jak moc chce nechat klient vstoupit do návrhů i někoho dalšího a jak moc trvá na přesné podobě realizace svého nápadu. Pro mě je vždy lepší když můžeme do tvorby přenést i něco z našich zkušeností.

Klient který potřebuje poradit a nechá řešení na nás

Tento klient potřebuje poradit, neví jak některé věci fungují ale většinou ví čeho chce dosáhnout. Někdy má takový klient poněkud zkreslené představy o některých činnostech, které děláme. Pokud má však otevřenou hlavu, nebývá problém s vysvětlením potřebného. Často pak dostáváme volnou ruku v práci a daří se nám vybudovat vzájemnou důvěru.

Pochopitelně nic není černobílé a někdy má klient kousíček toho i onoho.

Klient který chce nechat řešení na nás, ale nevěří nám

Třetí, speciální variantou je klient, který se tváří jako jedna z variant, ale při realizaci zakázky zjistíme, že je vše jinak. Takže klient, který trval na realizaci v přesné podobě, najednou nechává vše na nás, což rozhodně není špatná cesta, pokud po ní půjdeme až do finále a nezmění se při předání opět na pedanta. Opakem je klient, který deklaruje že nechá věci na nás, ale ukáže se, že když je děláme po svém, je to pro něj nepřijatelné a začíná dodatečně vymýšlet co a jak přesně má být. Často pak trvá na tom, že jsme měli vědět co a jak chtěl. Tato varianta je poměrně komplikovaná, ale nakonec vše většinou dobře dopadne.